GYERMEKRAJZOK ÉS KÖRNYEZET
A HUCER 2019- évi konferenciáján elmondott előadásom képanyagát mutatom be néhány soros kísérőszöveggel. A képeket a nyomtatott cikkben hivatkozom, mert oda a terjedelem és a fekete fehér formátum miatt nem kerülhettek. A cikk megjelenés alatt.
Irodalom:
- Vass Zoltán. (2006). A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai. Budapest: Flaccus.
· A Dúll, R Urbán (1997): Az épített környezet konnotatív jelentésének vizsgálata: módszertani megfontolások. Pszichológia, 1997/2 p. 151
1. ábra
Pécsi Sebestyén Ált. Isk.
Az első képen az ablakok nagyok rács nélküliek az ajtó előtt sincs rács, csak a címer. Nagy és színes madár csivog a tetőn, az épület belefér a rajzba A másodikon pici cellaablakokat láttunk vastag rácsok mögé rejtve, és odabent mint elítéltek töltik letöltendő idejüket a gyerekek. A kép előtt mint egy drámai jelenet, vonul cellájába az elítélt. Középen az objektív épületkép.


2. ábra
Lenhosék utcai ált isk.
Van, aki szerint az iskolaépület olyan, mint a laktanya, és bár az állítás az épített környezetre vonatkozik, az észlelt környezettel sem biztos, hogy minden gyermeknél más a helyzet. Részletes elemzés nélkül is le merem írni: helyes a rajzot készítő gyermeket ebből a tanulási környezetből kimozdítani - ez az outdoor foglalkozások lényege.

3. ábra
"Tanácsháza"
A 3. ábrán a rajzot a fotóval összehasonlítva egyértelműen látszik: a kastély szerű városháza nagy, a Posta fontos, de kisebb, a közte levő épület említésre sem méltó. A környezet fogalmának értelmezése miszerint környezetünk az, ami hat ránk kimondhatjuk, hogy ez utóbbi épületek környezetnek is alig nevezhetők.
(A városháza névrajza
egyébként a képen "tanácsháza", és odabent kezet fognak a politikusok.)


4. ábra
A "fontos helyek"
A környezeti elemeknek a kognitív térben elfoglalt helye részben attól függ, hogy az egyén számára mekkora a használati értéke, részben pedig attól, hogy mekkora a környezet hangulati kapacitása. A gyermekrajzok is egyértelműen a használati és a hangulati értékek kettősségét mutatják. Gyerekház, városháza, víztorony, címer, Duna. (ld. még 17. ábra).

5. ábra
Állatkert, pénztár és őr
A vizualizálási rajtelemzési technikával az elemző elképzeli, hogy az ábrázolt
motívum életre kel. Az így keletkezett spontán benyomásokat rögzíthetjük (például
dinamikus-álmos, színes-fakó, kicsi-nagy, zajos-csendes, központi, perifériás,
vidám-komor). Az állatkert rajzra állat nem jutott, csak pénztár és szigorú őr.

6. ábra
A napos oldal
Az empátiás elemzés során megpróbáljuk magunkat beleélni a rajzoló
szubjektív világába.

7. ábra
Színes ablakok
A tartalomelemzési módszer a képbe való belehelyezkedés, amelynek
lényege, hogy a néző képzeletben megpróbál átváltozni a kép egy részévé, hogy
ezzel jobban megértse viszonyát a kép többi eleméhez.

8. ábra
Városháza - Kastély lovaggal
Az egymondatos jellemzés módszere igyekszik egyetlen rövid állításba foglalni a legfontosabbat jellemzőjét rajznak. A Városháza misztikus szép épület. Sokan rajzolták, és meglepő módon mindenki aránytalanul nagy Roland lovagot rajzolt a tetejére.

9. ábra
Mozgalmas
A körülírás módszere épp ellentétes, megpróbáljuk hosszabban körülírni a
kép érzelmi-hangulati minőségét. A megfogalmazás során letisztul vélekedésünk.

10. ábra
Valósághű
Realizmusról akkor beszélünk, ha a kép reprezentációs jellege uralkodik a strukturális elemek felett. A rajzoló "lemásolja", képzeletét (analóg reprezentáció) A képek többségére mindezért a formadominancia jellemző, elsődleges, a formák ábrázoló, valóságmegragadó szerepe. A színek alárendelődnek a formának, mégis jelentéstartalmuk van a lényegkiemelés.

11. ábra
Szindomináns
A színdomináns képeket az érzelmi-hangulati expresszió jellemzi. Mint ezt az uszodát.

12. ábra
Villamos
Lehet az ábrázolás ikonikus, amikor a rajz eltúlozza a tárgy valóságos
alakját és részleteit. (ld még Roland lovag a 8. ábrán)

13. ábra
A z igazi mental map
Kis számban készültek térképvázlatok., konkrét, térképnek szánt alkotások (ld. a képen). Duna, Szilas-patak és lila (!) városrész. Látszik, hogy tanulta, ezért ismeri.
14. ábra
Játékbolt, uszoda, rendelő
Utcahálózatot szemléltető (nagyjából) felülnézeti rajzok. A rajzokon három-öt objektumot, és néhány összekötő utat részletesen lerajzoltak, a közöttük levő házakat elhagyták, vagy elnagyolták. A házak/objektumok fontossága egyértelműen leolvasható ezekről a rajzokról. A gyerek az uszoda ajtajában, a játékbolt az áruház emeletén van, az utak jelölik a földrajzi határokat.



15. ábra
Lakótelep
A lakótelep-ábrázolásokról az előzetes hipotézis szerint úgy gondoltuk alig lesz rajtuk zöldterület, a rajzok nagy részén azonban nagyok a zöld terek (még ha a rajzon barna is), és csak másodlagosak a házak.

16. ábra
Hétköznap
Az utcarészletek két-három épületet mutatnak be, gépkocsikkal, fákkal járókelőkkel.

17. ábra
Képeslap
A képeslapszerű ábrázolások különböző motívumok egymásmellé rajzolásával készülnek. Városháza, gyermekház, templom, áruház víztorony, Duna Vasúti ű-híd.(ld. még 4. ábra).

18. ábra
A kerítés túloldalán
Meglepően sok volt a zöldterület ábrázolás. Lehet, hogy itt a primer elaboráció jelenségét tapasztaljuk - a gyermekrajzokban az élmény feszültségcsökkenés nélküli újrateremtése, a kívánt tárgy (cselekvés) helyettesítése a képpel, esetleg annak társas sikerével. Részletesebben, gondosabban, színesebben formálja meg a gyermek az adott motívumot, ami megkülönbözteti az adott részletet más részletektől.

19. ábra
A templom
Egy épületet mutat be a rajzok többsége. Ez lehet a lakóház, az iskola, templom,
vagy városi épület (fagyizó, áruház stb). A
Templomok igen nagy arányban szerepelnek. Egymást erősíti
a funkcionális és hangulati kapacitás. A templomábrázolásokra a harmónia
jellemző, színesek, szépek, nyugodtak, kiegyensúlyozottak, köröttük virágok,
napsugár láthatók. A névrajz ritka, mert a kereszt elegendő jelkép. Tanulságos,
hogy a templomrajzok többségén az ablakok (színesek), és a kereszt (jelkép) kap
hangsúlyt.

20. ábra
A fogyasztás templomai
A kereskedelmi intézmények száma is igen nagy, a névrajzban is sok ilyen szerepel, amelyek harmadában angol kifejezéseket próbáltak leírni a gyerekek kevés sikerrel ("Júliusz Melyn", "Börgen King", ). A bevásárlóközpontok megjelenése nagyon hangsúlyos (Lurdi, Europark, Praktiker, SPAR). A rajzok szerint ezek csak kockák nagy színes feliratokkal. (ld. még 16. ábra)

21. ábra
Hiperrealista
Az
épületek között többet is találunk, amelyek igen részletes megfigyelésről tanúskodnak.
Nyilvánvaló - és a tanítóval történő beszélgetés is igazolta - hogy korábbi
rajztechnikai gyakorlatot idéztek fel. Mindebből messzemenő következtetéseket
lehet levonni: a rajzórán más céllal végzett munka, "személyes ismerőssé" tette
a gyermekekkel az adott objektumokat, "olvashatóvá" váltak az épületek. A jó
kézügyességel készült rajzokat hajlamosak vagyunk intelligensebbnek tartani. A
pszichodiagnosztika irodalma ezt artefaktumnak nevezi. Esetünkben mindez abból
a szempontból releváns, hogy nem szabad túlértékelnünk a hiperreealista, vagy
művészi rajzokat, ugyanakkor felhívja a pedagógus, rajztanár lehetőségeire a
figyelmet. A megismerem-megszeretem elv példaértékű megnyilvánulásai.

22. ábra
Hidak
Egy-egy objektumot bemutató rajz motívuma lehet szökőkút, jármű, szobor stb. Ezek statikus ábrázolások többnyire. Az előzetes hipotézisünkhöz képest meglepően nagy számban ábrázoltak hidakat. (ld. még 10. ábra)
23. ábra
Az emlékezés helyei
A köztéri műalkotások alig jelennek meg a gyermekek kognitív terében. A kollektív emlékezet, emlékezés helyei az "édes otthon" tudat kialakulásában szobrainknak gyakorlatilag nincs hatása. Ez alól alig pár kivételt tudunk említeni.



24. ábra
Én sportolok
A sportesemények jellemzően kinetikus rajzok (mozgás, cselekvés ábrázolása). (a) egy részükön a gyermek sportol, pl. evez, úszik.

25. ábra
Ők sportolók
Sok kép a stadionban "történik" (tudva, hogy a mintavétel nagyobbik része Újpesten és Ferencvárosban történt). Meglepő, hogy Ferencvárosban milyen sok volt a deviáns magatartás ábrázolása. (Ld. 1. galéria a lap alján.)

26. ábra
Szimbólumok
Szimbólumok közé soroltuk az önálló címer és zászlóábrázolásokat, azzal a kitétellel, hogy ilyenek a többi rajzon is megjelenhetnek. Újpesten a polgármester )még a KLIK előtti érában) elrendelte, hogy minden osztályteremben legyen kint a város címere. Ennek eredménye látványosan igazolódott.


27. ábra
Gátak
Az utak és a határok fogalma jellemzően egybe esik. A diagnosztikus rajzelemzés az akadály kifejezést a motívumokat egymástól elválasztó vonalakra, tárgyakra alkalmazza. Mindez hangsúlyosan jelentkezik a rajzokokon. A objektumok, terek közötti utak csúnya szürke sávként jelennek meg, egyfajta nehezen átjárható akadályt jelölnek.
Mindez arra emlékeztet, mikor Faludy Györgyöt egy interjúban
megkérdezték, hogy milyen változást tapasztalt a félévszázados és a mai
Budapest között. A válaszában arról beszélt a költő, hogy míg emigrációja előtt
a nagy utak, (pl. a körutak) összekötő terek voltak, ahol az emberek
találkoztak, napjainkban elhatároló falak, amelyeknek jobb és baloldala között,
csak néhány átkelő "zsilip" teremt kapcsolatot.